Епска народна књижевност

Међу епским песмама спомињу се бугарштице или песме бугаркиње, које су још старије од десетерачких песама. Оне су настајале углавном у приморским крајевима и сачувано их је јако мало (око 90 песама). Њихова карактеристика је дуг стих. Број слогова у стиху креће се од 13-18 слогова. Оно по чему су још препознатљиве је рефрен који се јавља после сваког другог стиха, али није увек обавезан. Што се тиче тема ових песама, оне углавном говоре о неким историјским ликовима: Марку Краљевићу, косовским јунацима, деспоту Ђурђу…

Јуначке (десетерачке) песме одликује десетерац, стих у ком су испеване. Он увек има цезуру (паузу у изговору, акценту) после четвртог слога. Ове песме певале су се уз гусле и највећи број забележио је Вук Стефановић Караџић идући по селима и тражећи старе људе који би знали да му изрецитују бар неку песму.

Деле се на циклусе:

1. Неисторијски циклус пева о ликовима и догађајима који нису познати историји, или о свецима (Бог ником дужан не остаје, Свеци благо дијеле…)

2. Преткосовски циклус обухвата историјске личности и догађаје из 12., 13. и 14. века, до Косовског боја.

Премда садрже више легендарног него историјског, песме овог циклуса су сачувале нека битна обележја времена о којем говоре. Теме које су карактеристичне за ове песме: борба за власт после смрти цара Душана (Урош и Мрњавчевићи), неимарство (грађење манастира) средњовековне Србије (Зидање Раванице), женидба властелина или владара (Женидба краља Вукашина). Овде спада и песма Бановић Страхиња. Радња о којој она пева дешава се уочи Косовског боја, али се одвија и завршава другачије него у песмама из косовског циклуса. У центру пажње је јунак и његова породична драма, а не Бој на Косову.

3. Косовски циклус је везан за Косовски бој (1389). Песме овог циклуса опевају догађаје који су се збили:

– непосредно уочи Боја на Косову

– у току саме битке

– након битке, а јављају се као њена последица.

Песме о догађајима пре битке говоре о предвиђањима онога што се може десити, као и о дилеми српске властеле, првенствено кнеза Лазара, да ли да се одлуче на битку за коју унапред знају да је изгубљена.

Песме које су везане за сам бој славе храброст српских јунака, куде Вука Бранковића као издајника, јер је својој војсци наредио да се повуче, а величају Милоша Обилића, који је убио султана Мурата.

Песме о догађајима после битке говоре о онима који нису дочекали повратак својих најближих: мајкама, сестрама и љубама (женама и вереницама) погинулих косовских јунака.

Јунаци косовског циклуса: цар Лазар, царица Милица, Милош Обилић, браћа Југовићи (у песмама они су браћа царице Милице), Вук Бранковић, Косанчић Иван, Топлица Милан, Орловић Павле, мајка Југовића…

Песме: Пропаст царства српскога, Кнежева вечера, Цар Лазар и царица Милица, Смрт мајке Југовића, Косовка дјевојка…

4. Циклус песама о Марку Краљевићу

Марко Краљевић је историјска личност. Био је краљ Македоније након Маричке битке (1371). Погинуо је у Боју на Ровинама (1395), борећи се на страни Турака.

Његов лик у народним песмама је идеализован и има мало сличности са историјским Марком. У песмама, Марко има надљудске моћи, живи триста година, има натприродну снагу, штити слабе и нејаке, бори се за правду и добра дела. У историји, Марко је турски вазал (слуга).

Песме: Марко Краљевић и бег Костадин, Марко пије уз Рамазан вино, Орање Марка Краљевића…

5. Песме покосовског циклуса не говоре о догађајима непосрдено после Косовског боја, како би само име рекло. Њихова радња одвија се много касније. У њима нема једне личности која се посебно издваја, него више њих, па тако имамо мање тематске целине око одређених ликова: песме о деспоту Ђурђу и његовој жени Јерини, коју народ није волео због високих намета и тешких услова живота, па ју је прозвао „проклета Јерина“, о Змај – Огњеном Вуку, о браћи Јакшићима, о Црнојевићима (Диоба Јакшића, Женидба Максима Црнојевића, Женидба Милића барјактара)

6. Хајдучки циклус обухвата период ропства под Турцима у ком долази до појединачних или групних сукоба са поробљивачима (од почетка 16., па до краја 18. века). Песме хајдучког циклуса говоре о храбрим људима који су се одметнули у хајдуке, како би се супротставили непријатељу. У овим песмама спомињу се неке хајдучке дружине, а најпознатије су: дружина Старине Новака, која је живела у околини Сарајева и дружина Баја Пивљанина, из Боке Которске.

Песме: Старина Новак и дели Радивоје, Мали Радојица, Невјера љубе Грујичине…

7. Ускочки циклус, као и хајдучки, обухвата исти период (16-18. век) и исту тематику – ситне сукобе с Турцима, али је везан за друго поднебље: Турску границу према Аустрији. Разлика између хајдука и ускока је у томе што се ускоци нису одметали и живели негде у планинама и горама. Они су упадали на непријатељске територије, убијали и пљачкали, али су се после враћали својим кућама.

И ускочки циклус састоји се од неколико група:

песме о которским ускоцима (Јанко од Котора, Стојан Јанковић, Илија Смиљанић)

сењски ускоци (Тадија Сењанин, Иво Сењанин).

Поред двобоја с Турцима, тема ових песама често је женидба ускока Туркињама.

Песме: Ропство Јанковић Стојана, Иво Сенковић и ага од Рибника

8. Циклус песама о ослобођењу Србије везан је за личности и догађаје Првог и Другог српског устанка.

Ликови ових песама: Црни Ђорђе (Карађорђе), Милош Обреновић, Цинцар Јанко, Милош Поцерац…

Песме: Почетак буне против дахија, Бој на Мишару, Бој на Чокешини

 9. Циклус песама о ослобођењу Црне Горе везан је за борбу Црногораца с Турцима у 18. веку и у првој половини 19. века. Основне теме песама су: сукоби са Турцима, турске пљачке, мећуплеменски сукоби, крвна освета.

Ликови: Вук Мићуновић, Вук Мандушић

Песме: Перовић Батрић, Три сужња.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s