Неколико песама Мике Антића

Из  ПЛАВОГ ЧУПЕРКА

ПРОЛЕЋЕ

Тема: Долазак пролећа после зиме и периода киша. Као што се природа  буди  у пролеће, тако се и у нама буде осећања која нас чине срећнијим и радоснијим.

Стилске фигуре:

ПоређењеСунце као вретено;

ПерсонификацијаСунце се буди и главом клима;

МетафораСве је у мени данас шарено

У нама свима шареног има.

Шта је то шарено у нама и песнику?

Зашто је употребио придев шарен да објасни своја осећања?

Касније откривамо каква су то осећања: он говори тише са њом (својом симпатијом), ћути, смушен је, неће да оде од ње, а не зна зашто, није још увек ни сигуран како би назвао то осећање.

МетафораУ главу ми небо стало и још по мало.

Зашто песник каже небо и како то небо може да му стане у главу?

Небо представља појам неке ширине и узвишености, а кад смо заљубљени, заиста нам се чини да можемо све, да је цео свет наш, па чак и да дотичемо небо.

СТРАНИЦА ИЗ ДНЕВНИКА

Тема: љубавна исповест једног дечака

Песма се састоји из три песничке слике. У првој нам он признаје у кога је заљубљен, у једну „балавицу” из школе. У другој слици нам описује себе и своје другаре, јер они су старији, зрелији, ученици осмог разреда и није их брига за девојчице.

У трећој слици дечак признаје да је заљубљен, али не отворено, већ посредно, тиме што ће постати најгори ђак ако га његова симпатија одбије или изабере неког другог. По томе видимо колико се она њему допада, јер веома утиче на његове амбиције, расположење, рад, учење, заинтересованост за школу и успех.

ПРОЗИВНИК

Тема: Заљубљеност; опис душевног стања у тренуцима заљубљености.

Песма је композиционо подељена у неједнаке строфе: прве две су дуже и имају исту форму, исти почетак и закључак и у њима нам лирски субјект, дечак, описује како се осећа неко ко је заљубљен. То је стање највеће посвећености једној особи, јер чак и дани, месеци, недеље и минути носе име оне особе у коју је заљубљен. Следећих пет строфа су неједнаке дужине, али се тематски и по смислу надовезују на оно што је већ речено: сваки тренутак у животу носи име неке особе до које нам  је стало.

Постоји контраст између мушког и женског: све што је женско, то је „срнећи, наивно”, нежно, а све што је мушко је „мангупски”- мало грубље, лукаво и не тако наивно.

ПТИЦА

Тема:Разговор дечака и птице о томе шта је за сваког од њих чаролија.

Птица каже да је чаролија: видети ветар, чути снег, дотаћи сумрак, осетити укус месечине. То је све пример за стилску фигуру коју зовемо СИНЕСТЕЗИЈА. СИНЕСТЕЗИЈА је песничка слика која настаје када се споје различити чулни утисци, нпр. снег се не чује, он се само може видети , сумрак се не може додирнути, месечина се не може окусити (пробати), све се то само види.

Чаролија за дечака је: видети нечије лице, чути туђи говор, додирнути нечију руку и косу онда кад си остао потпуно сам, тј. имати некога крај себе у животу.

Већа чаролија је ова коју дечак описује, јер то је оно што је највредније у животу: имати неког крај себе кад ти је тешко и кад си сам.

Песме у овој збирци се не римују, а чак и кад се понекад рима јави, видимо да је нема редовно, у сваком стиху. Такав стих се зове слободан и одлика је модерне поезије.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s